SaxofoonlessenRuudRaike.nl

Muziek maakt slim

Hieronder vindt u vier belangrijke conclusies van een zes jaar durend wetenschappelijk onderzoek op Berlijnse scholen door Prof. H.G. Bastian naar effecten van muziekbeoefening op leerprestaties van kinderen:

• Kinderen met een gemiddeld IQ ontwikkelen zich de eerste jaren op de basisschool op een zelfde manier. Na vijf jaar op school en vier jaar uitgebreid muziekles vertonen de kinderen op de muziekactieve basisscholen een significant hoger IQ. 

• Het IQ van kinderen van de op muziekgerichte scholen die reeds bij aanvang van het onderzoek een bovengemiddeld IQ hadden, neemt na vier jaar les in solo- en ensemblespel duidelijker toe dan dat van vergelijkbare kinderen uit de controlegroep zonder verder muzikale vorming. 

• Sociaal zwakke en in hun cognitieve ontwikkeling achterlopende kinderen (met een lager IQ dan gemiddeld) profiteren ook van uitgebreid muziekonderwijs. Hun IQ neemt met de jaren toe, wat voor kinderen met een lager IQ dan gemiddeld zonder muziekonderwijs niet gezegd kan worden. 

• Leerlingen van de basisschool die gedurende hun gehele schooltijd extra muzieklessen hebben gekregen, blijken over een twee maal hoger acceptatieniveau te beschikken, dan leerlingen die weinig tot geen muziekonderwijs kregen. Bij deze eerste groep blijkt men beter en makkelijker de medemens te kunnen respecteren dan bij de tweede groep.


Amerikaanse onderzoeken

Musicerende kinderen hebben een beter wiskundig en natuurkundig inzicht. Zowel het abstractievermogen als het analytisch denken waren bij deze kinderen beter. Deze resultaten ontstaan, doordat musiceren een positieve en stimulerende werking heeft op de neuronale verbindingen.
De neuronen worden geactiveerd waardoor er minder afsterven en er betere verbindingen ontstaan, zij bepalen uiteindelijk de intelligentie. Deze ervaringen moeten in leerplannen worden meegenomen en muziekbeoefening moet op zeer jonge leeftijd worden geactiveerd. Hierdoor kunnen op lange termijn academische resultaten positief worden beïnvloed.
Bronnen: NAMM Playback 4/97 / Onderzoekers; Dr. Frances Rauscher (Psychologe, University of Winconsin) en Dr. Gordon Shaw (fysicus, University of California). 

Meer weten over de onderzoeksresultaten? Bezoek dan muziekmaaktslim.

De lessen

Ik geef lessen aan kinderen vanaf 6 jaar en volwassenen, van beginner tot vergevorderde.
Saxofoonspelen is een heerlijke hobby waarbij je je fysiek en mentaal lekker kan uitleven. Samen muziek maken met anderen en genieten van mooie klanken!
Na ongeveer een jaar heb je het niveau om samen muziek te maken met anderen in een eenvoudige, beginnende samenspeelgroep.

In het begin leer je noten lezen maak je kennis met eenvoudige ritmes, korte liedjes en melodieën. Je leert de verschillende tonen en bijbehorende grepen op de saxofoon  en de toonomvang op de saxofoon wordt geleidelijk opgebouwd.
We ontwikkelen een ontspannen en effectieve speelhouding en ademtechniek. Een stabiel ,en later een wat meer flexibel embouchure. (controle over mondstuk en riet d.m.v je gezichtspieren, lippen, tanden, keel en tong).

Als deze basisvaardigheden eenmaal vrij goed ontwikkeld zijn is er steeds meer aandacht voor het opbouwen en uitbreiden van je repertoire en maak je kennis met verschillende muziek- en speelstijlen.
We maken gebruik van auditieve-lesvormen en je leert uit het hoofd spelen. Ook wordt er aandacht besteed aan muziektheorie en leer hoe een melodie en een begeleiding is opgebouwd.

Belangrijk is dat je vanaf het begin thuis oefent. Het is aan te bevelen als ouders hierbij kunnen helpen en regelmatig samen met hun kind kunnen oefenen, zeker bij jonge kinderen. De eerste 3 maanden is dagelijks 10 a 15 minuten oefenen voldoende. Later als je embouchure en ademtechniek wat meer zijn ontwikkeld 30 minuten. In overleg maken we een oefenschema

Lesvormen en tarieven
Gratis proefles
wekelijkse privélessen van 30 minuten € 84 per maand
Korte beginners-cursus van 5 lessen € 110
Theorie-cursus van 10 lessen € 180,-